جدید ترین عناوین خبری امروز
نقد و بررسی فیلم خوب بد جلف

نه خوب،نه بد،نه جلف

ما حصل نخستین ساخته ی سینمایی پیمان قاسم خانی با دیدگاهی منصفانه ،نه بد بود و نه جلف.خوب بود.البته نه خوب مطلق.خوب از نوع نسبی.به شخصه قبل از اینکه در سالن سینما پای تماشای فیلم بنشینم، منتظر رویارویی با فیلمی بد بودم.اما اکنون نمیدانم که باید خوشحال باشم یا ناراحت.خوشحال از اینکه اولین تجربه ی فیلمسازی آقای نویسنده اصلا فیلم آزار دهنده ای نیست.خصوصا با توجه به فضای کمدی کار،این انتظار می رفت که شاهد فاجعه ی دیگری در این ژانر محبوب باشیم .و ناراحت از اینکه چه بر سر کمال طلبی ما آمده که اگر فیلمی حداقل عناصر فیلم بودن را داشته باشد و اصطلاحا بد نباشد از دیدنش ذوق می کنیم.البته که این ذوق زدگی بیشتر از سر ندیدن یک فیلم بد است تا دیدن یک فیلم معمولی و با تخفیف خوب.

بی تعارف می توان گفت که فیلم عملا بیست دقیقه ی اولش را تلف می کند تا کمی جان بگیرد،ارابه ی روایتش را به راه بیندازد و وارد مسیر اصلی خود شود.فیلمنامه مثل نوشته های سابق قاسم خانی دیالوگ های جذابی دارد.اما به واقع مشکلی که به فیلم صدمه میزند سردرگمی اثر در مرز بین شخصیت محوری و روایت محوری است.که این موضوع مستقیما به فیلمنامه مربوط می شود.شخصیت ها ناپخته تر از آن هستند که تبدیل به شخصیت شوند و عملا چیزی از هیچ کدامشان نمی دانیم.این تلاش در مورد پلیس قصه با بازی حمید فرخ نژاد تا حدودی بیشتر بوده لیکن آن نیزبی نتیجه باقی می ماند.ضربه ی بعدی فیلم از بی قصگی ایست.فیلمنامه تلاش دارد که قصه بگوید ولی راه به جای نمی برد.کشش داستانی به حدی نیست که مارا درگیر داستان کند تا بی وقفه منتظر سکانس های بعدی باشیم.

درواریته بخوانید: درگیری ادامه دار کیهان با «فروشنده»

نکته ی قابل ذکر و البته امیدوار کننده در ارتباط با کارگردانی قاسم خانی این است که فیلم از لحاظ تکنیک کارگردانی غلط فاحشی ندارد و این نکته احساس می شود که فیلمساز فیلم اولی ما قواعد بازی را نسبتا بلد است.(البته اگر یک سوم اول فیلم را فاکتور بگیریم).همچنین قابل ذکر است که تجربه ی موفق سریال پژمان ،قاسم خانی را مجاب کرد تا در این فیلم نیز از ترکیب سام درخشانی و پژمان جمشیدی استفاده کند و نتیجه ی کار نشان از موفقیت این ترکیب دارد.حضور این دو بازیگر در کنار هم بار اصلی شوخی های داستان را به پیش می برد و نمی توان این زوج هنری را ناکام دانست،حداقل در این مورد خاص.

خوب بد جلف به جا و با فکر شوخی می کند و این نکته ی مهمی درباره ی یک فیلم با برند کمدیست.محدودیت پر بال دادن به موضوعات کمدی در فیلم های ایرانی، ناخودآگاه فیلمسازان را به سمت استفاده از شوخی های جنسی با پوششی کنترل شده می کشاند و این موضوع گاها در مورد فیلم های کمدی به حدی زیاد است که توی ذوق می زند.اما اینجا در خوب بد جلف، شوخی ها کاملا کنترل شده است.فیلمنامه به شدت تلاش می کند تا برای خنده گرفتن از مخاطب، کمدی را به ابتذال نکشاند.فاصله ی شوخی ها هم خوب رعایت شده و به طریقی چیده شده است که حتی اگر در یک سالن شلوغ فیلم را تماشا کنید و جمعیت برای یک شوخی بخندند شوخی بعدی از دست نمی رود و این برای یک کمدی امتیاز مثبت به حساب می آید.

در واریته بخوانید: گرانترین مقاصد گردشگری دنیا

فیلم،کاملا فیلم مخاطب است و کفه ترازو نه به سمت گیشه سنگینی می کند و نه به سمت سینمای صرف.در طول زمانی که در حال تماشای فیلم هستید می توانید سرگرم شوید ولی اگر بدنبال اثری متفاوت در ژانر کمدی هستید بدانید که هرگز با فیلمی خاص روبرو نیستید.

نمره ی قاسم خانی در کارگردانی نمره ی قابل قبولیست اما با نگاهی نسبی در کارنامه ی حرفه ای قاسم خانی بدون شک این فیلمنامه نویس با تجربه با فیلمنامه ی خوب بد جلف نمره ی قبولی نمی گیرد.حضور آثاری همچون مارمولک و سن پطرزبورگ در کارنامه ی آقای نویسنده گواه این ماجرا خواهد بود.

در نهایت می توان گفت با نگاهی نسبی،خوب بد جلف یک کمدی قابل قبول است و می توان بی ژست و بدون نگاه موشکافانه به شوخی های این فیلم خندید اما بی شک خوب بد جلف به اثری ماندگار در کارنامه فیلمسازی پیمان قاسم خانی تبدیل نخواهد شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما و تلویزیون
قسمت سوم سریال شهرزاد
آل پاچینو و رابرت دنیرو در شهرزاد
6
تاریخ اکران فیلم Big Bear (خرس بزرگ) مشخص شد
تاریخ اکران فیلم Big Bear (خرس بزرگ) مشخص شد
3
قسمت اول فصل جدید سریال «بازی تاج‌وتخت» رکورد قبلی تعداد تماشاگران را شکست
قسمت اول فصل هفتم سریال «بازی تاج‌وتخت» رکورد قبلی تعداد تماشاگران را شکست
3
آیت الله خامنه ای عرصه سینما
نسبت جناح مؤمن فرهنگی با عرصه مهم سینما چیست؟
7
جشن امی Emmy Awards
نامزدهای جشن ۲۰۱۷ Emmy Awards: بیشترین نامزدی برای سریال Westworld
13